tangisan itu membongkar 1001 rahsia

Tepat jam 1.50 pagi,aku tersedar dari tidur sebab aku terdengar bunyi bising2 d rumah ku..
aku cuba teliti dari mana dan suara siapakah itu..
akhirnya,aku dapati....
itulah suara dari ibu dan ayahku....
Ya Allah,inilah kali pertama aku mendengar tangisan kekecewaan dari seorang ayah..
selama ini,ayah yang aku kenali sememangnya garang,tegas dan aku tak pernah lagi tengok ayah menangis seperti itu..

Mungkin ada hikmah d sebaliknya,kenapa Allah izinkan aku untuk mendengar perbualan antara ibu dan ayah..
ya,baru la aku faham bagaimana peritnya hati seorang lelaki bergelar ayah,seorang wanita bernama ibu..
pagi tu aku terdengar,bapa ku menangis sambil meluahkan masalah pada ibu..
aku dengar ayah kata dia kecewa melihat anak2nya terutama adik ku nombor dua..
dia mendapat keputusan merosot..
adik2 aku yg lain pun sama..
padahal ayah dan ibu telah hantar ke tuisyen dan belikan buku2 rujukan pada mereka...
ayah rasa pengorbanannya tak terbalas langsung..
aku pun turut rasa tempias nya...
sbb...............................................................
aku pun kecewakan harapan ibu dan ayah......


Tangisan ayah buat aku benar2 rasa terkedu..
bayangkan ayah yang garang dan tak pernah tunjuk kan wajah menagis ttba kita dengar dia menangis sememangnya sesuatu yg memeranjatkan..
aku gagal!!!
aku gagal!!!
aku gagal!!!

buat ayah dan ibu gembira...
tangisan ayah buat aku semakin kuat untuk membalas jasa dan pengorbanan mereka....
aku akan buktikan...
Aku sayang ibu!
Aku sayang ayah!
tak! aku tak kan biarkan airmata itu mengalir lagi...

selamani aku tak faham yang ayah aku terlalu mengaharapkan aku masuk U..
silap aku juga....
tak pernah serius sewaktu d sekolah dulu...
baru la aku faham
kenapa,mengapa,sebab apa,
aku d paksa untuk belajar....

menyesal mmg sudah tidak berguna lagi...
tp aku da tekad....
aku mmg nak berjaya,....

mlm tu,ayah memujuk ku suruh pergi untuk temuduga pekerjaan tetap dengan kerajaan...
ya,demi Ayah aku,aku pergi...
aku turutkan jua walaupun cita2 ku adalah seorang guru....

tak mengapala...
aku da cipta "pelan A" dan "pelan B"
mudah2an aku dapat buktikan pada ayah,
aku boleh berjaya...

tangisan ayah sememangnya menyedarkan aku....
untuk terus melangkah ke alam dewasa dengan lebih matang...

3 comments:

  1. cikin,,kau lom gagal lagi ok,,bnyak peluang tuk kau buat parents kau senyum (: dulu aku pon mcm kau,mse result spm ak truk,,ayah ak siap ta cakap pape pon kat ak mse ak pat rsult,,ak igt,2 da end of the world gitu (: tapi see,rancangan tuhan ta sape taw,,rezeki aku bjaya d stpm,,insyaallah ke level yg lbey tggi,,tuhan juge ade rncangan tuk kau,,kalau tade rzeki kau ikut sini,kau ikut la sne plak,,lambat laun kau jmpe jgak jlan nye,amin (:

    ReplyDelete
  2. Nor Liana: im failed as a daughter.. but i want to prove it i can make my parent proud with me.. insyaAllah..

    Cik Nurul:masa trial aku da cuba sehabis baik.. masa real stpm pun aku da cuba.. cuma silap aku sbb aku salah strategi untuk jawab soalan.. mungkin juga aku terlalu yakin dengan jawapan yang aku beri :(

    ReplyDelete